Ce domenii și ce companii vor profita de evoluția realității virtuale

Evoluţia rapidă a tehnologiei display-urilor şi a senzorilor de mişcare propulsată de apariţia şi succesul impresionant al smartphone-urilor, au permis marilor companii să ofere o experienţă de realitate virtuală (VR) mai veridică decât s-ar fi crezut.

Ce este, pe scurt, realitatea virtuală?

Realitatea virtuală descrie un mediu tridimensional generat de un computer cu care un utilizator poate interacţiona. Persoana devine parte a lumii virtuale şi poate manipula obiecte sau întreprinde acţiuni.

Acest concept a apărut în anul 1929, când Administraţia Spaţială şi Aeronautică a Statelor Unite ale Americii a dezvoltat un simulator de zbor electromecanic menit să îi ajute pe piloţi în perioada de învăţare. Acest device sub formă de capsulă era capabil să mimeze turbulenţe şi alte evenimente neaşteptate. Echipamentul a fost folosit cu succes de peste 10.000 de piloţi în timpul celui de-al doilea război mondial.

În prezent acest concept este implementat în diverse domenii și companii.

Domenii în care VR activează cu succes

  • Medicină

În domeniul medicinei, potențialul acestei tehnologii crește destul de mult. Cel mai bun lucru este că oamenii de știință și profesioniștii din domeniul medical au implementat realitatea virtuală în procesul de învăţare şi în identificarea şi tratamentul unor afecţiuni. În cadrul acestui domeniu au fost realizate transmisii live din blocul operator, pentru prima dată în istoria medicinei, la 14 aprilie 2016. Acum, cu ajutorul unei camere de luat vederi pentru realitate virtuală, chirurgii pot transmite în timp real operaţii, pentru a le permite studenților din întreaga lume să urmărească intervențiile chirurgicale. De asemenea, VR ajută la relaxarea pacienţilor care suferă de boli cronice. Cu ajutorul tehnologiei de realitate virtuală pacienții pot intra într-un alt univers și au posibilitatea să viziteze peisaje din diferite țări, să participe la o expoziţie de artă sau să înoate împreună cu vieţuitoarele marine. De asemenea, a fost lansată o aplicație ce ajută la recuperarea rapidă după un accident vascular cerebral și care învaţă pacienţii cum să ridice brațele sau să-și miște degetele.

  • Apărare

O companie coreeană a folosit realitatea virtuală pentru a crea o pereche de căști (headset) ce pot fi utilizate de lunetiști pentru a informa în legătură cu poziția țintei lor. O altă companie britanică a pus bazele unor senzori ce identifică problemele de sănătate ale soldaților din teren, salvând bani guvernamentali și multe vieți. În Rusia a fost adusă la iveală o cască VR cu ajutorul căreia se poate controla o dronă.

  • Divertisment

În prezent se lansează din ce în ce mai multe filme care pot fi vizionate în VR și există din ce în ce mai multe opțiuni prin care utilizatorii își pot crea singuri conținutul pe care să îl poată vedea în VR. Există pe Youtube videoclipuri care pot fi redate la 360 de grade, adică mutarea mouse-ului va duce la schimbarea focalizării. În realitatea virtuală, astfel de filme vor putea fi văzute în 3D. Industria jocurilor pe calculator este una majoră pe piața de software și continuă să crească. Odată folosiți ochelarii de VR, utilizatorii există efectiv într-un spațiu virtual 3D, acela al jocului. Gesturile făcute sunt transmise în cadrul jocului, mai mult decât atât ar putea fi posibilă deplasarea fizică într-un dispozitiv de tip bandă rulantă, care va avea rolul de a produce deplasarea în cadrul jocului.

Companii care folosesc VR

Un studiu realizat în 2016 indică faptul că 78% dintre branduri vor să integreze VR-ul în cadrul serviciului de relații cu clienții până în anul 2020, în timp ce 4 din 5 companii (80%) vor utiliza asistenții virtuali în cadrul acestui proces.

Există companii care în prezent pun bazele realității virtuale în cadrul afacerii lor. Printre acestea se numără:

  • Facebook a lansat Facebook 360, prima aplicație a companiei dedicată în mod special conținutului care ține de realitatea virtuală. Disponibilă în acest moment doar pentru Gear VR, casca de realitate virtuală creată de Samsung, Facebook 360, permite utilizatorilor să vizualizeze fotografiile la 360 de grade și filmările panoramice publicate în cadrul rețelei.
  • Huawei VR atacă exact segmentul de piaţă vizat de Samsung şi este un competitor direct al dispozitivului Gear VR. Huawei VR şi Gear VR seamănă foarte mult între ele, pornind de la design şi ajungând până la funcţionalitate. Noul dispozitiv este capabil să redea filme realizate la 360 de grade, cât şi rularea unor jocuri pentru realitate virtuală. Huawei VR este singurul dispozitiv de realitate virtuală care foloseşte un port USB tip C şi nu unul micro USB.
  • Arriva Trains Wales a implementat prima platformă feroviară interactivă din lume care conține date despre călători generate de calculator pentru a îmbunătăți siguranța călătorilor pe rețeaua sa. Noul simulator include o cameră cu trei pereți numită CAVE, unde proiectoarele și ecranele creează o platformă de trenuri virtuale care permite utilizatorului să navigheze prin stația de realitate virtuală folosind un controler manual fără fir pentru a interacționa cu clienți, trenuri și obiecte.
  • În timp ce Oculus Rift a impresionat prin rezoluţia impecabilă a displayului, mişcarea fluidă şi controlul intuitiv, HTC Vive testează limitele percepţiei. Spre deosebire de Oculus Rift, care oferă un mijloc de interacţiune clasic prin intermediul unui controller de Xbox, HTC Vive permite mişcarea fizică prin universul fictiv, ceea ce face întreaga experienţă să fie mai impresionantă. Oculus Rfit este un proiect dezvoltat de Palmer Luckey, lansat prin intermediul platformei de finanțare Kickstarter. HTC Vive sunt căștile realizate de compania taiwaneză producătoare de telefoane, împreună cu producătorul de jocuri Vive.
  • Microsoft HoloLens este un proiect al Microsoft, care promite să îmbine realitatea virtuală cu cea augumentată. Acest dispozitiv este dotat cu un senzor de urmărire al privirii (eye-tracking).

Evoluția acestei tehnologii nu se oprește aici. HTC Corporation a anunțat în cadrul Mobile World Congress Shanghai formarea Alianței Virtual Reality Venture Capital (“VRVCA”), un consorțiu format din principalele 28 de firme de capital de risc din lume care investesc în industria VR. Membrii VRVCA contribuie însumat cu peste 10 miliarde de dolari capital investibil, menit să sprijine adevărata inovație și să accelereze dezvoltarea industriei VR la nivel global.

Brandurile se află la o răscruce, unele preferând să experimenteze, lansând servicii inovatoare, în timp ce altele încă așteaptă să vadă rezultate concrete. Provocarea majoră pentru domeniul realităţii virtuale este dezvoltarea unor sisteme mai performante de urmărire a mişcărilor şi identificarea unor mijloace mai naturale, prin care utilizatorii să poată interacţiona cu mediul artificial. Realitatea virtuală este fără îndoială un tip de tehnologie care va fi folosită la scară largă, avantajele folosirii acesteia sunt evidente, iar consecințele avantajelor sunt pozitive, atât la nivel de individ cât și la nivel global.

Ce părere aveți despre realitatea virtuală și cum credeți că va evolua în următorii ani? Așteptăm comentariile dumneavoastră pe pagina noastră de Facebook.

Sursă foto: pexels.com

Webland

Cu o vastă experienţă în domeniul tehnologiei informaţiei, echipa Webland administrează numeroase protocoale de tip open-source şi gestionează cu succes clustere de trafic mare.